RYBY


Ryby takie jak łosoś, śledź, sardynka – te trzy gatunki znajdują się na czele ryb bogatych w białko. Mają też dużą zawartość kwasów tłuszczowych omega-3 oraz mniej rtęci i innych zanieczyszczeń. Warto dodać, że mięso tłustych ryb to źródło białka pełnowartościowego, które jest łatwo przyswajalne przez organizm. Tłuste ryby poza tym mają także niską zawartość tłuszczów nasyconych, a wiele z nich dodatkowo ma cenną dla zdrowia witaminę D. Również chude ryby, takie jak np. tuńczyk, są dobrym źródłem białka.

Łosoś jest rybą o wyjątkowych wartościach odżywczych. Mięso łososia zawiera: cynk, selen, potas, jod, witaminy A, D. E i B oraz kwasy Omega-3 i Omega-6.

Makrela - morska, tłusta ryba zawiera bardzo duże ilości kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6. Największą wartością makreli jest selen. Makrela należy do grupy ryb, które najczęściej wywołują uczulenia, zawiera histaminę.

Śledzie są bogatym źródłem pełnowartościowego i dobrze przyswajalnego białka. Zawierają sporo tłuszczu, bo aż 16 g w 100 g. 70 proc. tego tłuszczu stanowią dobroczynne dla zdrowia kwasy tłuszczowe jedno- i wielonienasycone. Szczególnie cenny jest kwas EPA, który rozszerza naczynia krwionośne, redukuje zlepianie krwinek i tworzenie zakrzepów. Ponadto reguluje ciśnienie tętnicze krwi, zwiększa odporność. Śledzie zawierają witaminy i mikroelementy, są bogatym źródłem witaminy A, D, E, B6 i B12. Śledzie dostarczają także dużo żelaza, cynku i miedzi oraz fosforu i jodu. Mimo że tłuste, nie są kaloryczne. Mają przy tym sporo potasu, który ułatwia usuwanie nadmiaru wody z organizmu. W dodatku zawarty w nich kwas omega-3 przyśpiesza przemianę materii i spalanie tłuszczu.