MIĘSO


Mięso to nie tylko białko


Wołowina to bardzo dobre źródło pełnowartościowego białka. Oprócz tego wołowina ma witaminy z grupy B, A, D, E, cynk, potas oraz żelazo, a także sprzężony kwas linolowy (CLA), który pomaga zwalczyć tkankę tłuszczową i chroni mięśnie. W wołowinie obecna jest L-karnityna pełniąca istotną rolę w przemianie materii. Mięso wołowe zawiera także znaczną ilość aminokwasów egzogennych, które muszą być dostarczane wraz z pożywieniem.

Cielęcina to mięso delikatne, zalecane w dietach naturalnych, jest bardzo dobrym źródłem białka; witaminy B12 i PP oraz cynku. Białko jest ważnym składnikiem pożywienia, dostarczającego aminokwasów do odbudowy zużytych tkanek. Kobalamina (witamina B12 ) współdziała przy tworzeniu i regeneracji czerwonych ciałek krwi. Dlatego też cielęcina jest zalecana dla psów chorych na anemię. Cynk jest niezbędny do wzrostu i regeneracji tkanek, bierze udział w produkcji hemoglobiny. Niedobór tego minerału powoduje utratę apetytu. Cielęcina ma właściwości zakwaszające, dlatego należy podawać ją z dodatkiem warzyw. np: marchewką, kalafiorem lub szpinakiem.

Baranina i jagnięcina to bardzo zdrowe mięsa. Są bogatym źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, jednocześnie posiadając mało niekorzystnych kwasów nasyconych. W mięsie tym występuje w dużych ilościach kwas linolowy, mający doskonałe właściwości hamujące procesy powstawania nowotworów.

Bogate są również w kwasy orotowe poprawiające funkcjonowanie wątroby oraz spowalniają procesy starzenia. Powstrzymują także namnażania się komórek nowotworowych. Najbardziej wartościowe kwasy orotowe powstają w żwaczach (część żołądka przeżuwaczy) owiec odżywianych jedynie sianem i paszami zielonymi bez zawartości sztucznych hormonów.

Jagnięcina zawiera tyle tłuszczu co mięso wołowe. Mięso jagnięce zawiera dużą ilość białka i jest bogate w większość witamin z grupy B potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania systemu nerwowego. Jest także dobrym źródłem cynku i żelaza. Zawiera duże ilości kwasu linolowego posiadającego właściwości antyutleniające.

Drób - Zawiera aż 18-23 proc. pełnowartościowego białka. Poza tym, drób zawiera niewielkie ilości tłuszczu (jest zatem niskokaloryczny), chociaż bardziej tłuste jest mięso gęsi i kaczki od kury i indyka. W drobiu znajdziemy też nienasycone kwasy tłuszczowe, witaminy z grypy B, cynk, magnez, potas. Jedzenie drobiu wzmacnia odporność organizmu.

Mięso z gęsi to bogactwo pełnowartościowego białka i nienasyconych kwasów tłuszczowych (omega-3 i omega-6). Mięso z gęsi dostarcza wielu cennych witamin – A, E, witaminy z grupy B, zwłaszcza niacyny – oraz składników mineralnych: potasu, fosforu, magnezu, żelaza, cynku, przez co wpływa na wydolność organizmu. Ekologiczny sposób hodowli zapewnia brak sztucznych barwników i środków chemicznych w mięsie.

Mięso kacze to dobre źródło białka, fosforu, żelaza, potasu oraz witamin z grupy B. Zawiera jednak więcej tłuszczu niż mięso kurczaka i jest bardziej kaloryczne

Mięso strusie wykazuje wysoką wartość pod względem odżywczym. Jest niskokaloryczne, zawiera stosunkowo niewielką ilość cholesterolu oraz korzystny profil kwasów tłuszczowych. Jest zbliżone do mięsa indyczego. Charakteryzuje się najniższą zawartością tłuszczu (0,9% w mięsie surowym). Mięso strusie ma najwyższą zawartość wielonienasyconych kwasów tłuszczowych – około 35%, podczas gdy w mięsie kurcząt jest ich tylko 20%, a w wołowinie zaledwie 5%. Zawiera też stosunkowo dużo kwasu arachidonowego. Zapotrzebowanie na ten kwas tłuszczowy jest najwyższe w okresie szczenięcym, u suk ciężarnych i karmiących oraz psów w podeszłym wieku. Kwas arachidonowy jest niezbędny do prawidłowej budowy układu nerwowego, wzmacnia odporność organizmu. Jego niedobór zwiększa ryzyko wystąpienia alergii oraz chorób autoimmunologicznych (reumatoidalne zapalenie stawów). Białko zawarte w mięsie strusim jest wysokiej wartości biologicznej, zawiera wszystkie niezbędne aminokwasy konieczne do prawidłowego rozwoju oraz wzrostu organizmu. Mięso strusie odznacza się również niską zawartością sodu oraz stosunkowo wysokim stężeniem żelaza. Jest słodsze od wołowiny, a także suchsze, zawiera bowiem niewiele tłuszczu. Smakiem i strukturą przypomina raczej wołowinę, a nie mięso drobiu. Struś nie jest ptakiem hodowanym na masową skalę to też mięso z niego pozyskiwane jest bezpieczne pod względem zdrowotnym.

Mięso królicze zaliczane jest do mięs białych, łatwo strawnych, soczystych i delikatnych. Jego konsystencja jest drobnoziarnista. Króliki dostarczają bardzo wartościowego mięsa o dużej zawartości białka – powyżej 20%, a niskiej zawartości tłuszczu (3-5%). Poza tym jest to mięso bogate w składniki mineralne (sole żelaza, wapń i fosfor), witaminy (zwłaszcza grupy B) i mikroelementy (miedź, kobalt i cynk). Dodatkowym bardzo ważnym walorem mięsa króliczego jest wysoka przyswajalność białka przez organizm około 90%, podczas, gdy np. mięsa wołowego, tylko 60%. Tłuszcz jest biały i miękki, odkładany głównie koło nerek, żołądka, także za łopatkami. Skład chemiczny tego tłuszczu pozwala na zaliczenie go do związków lekkostrawnych, o wysokiej wartości odżywczej. Warto również zaznaczyć niską zawartość cholesterolu w mięsie króliczym jest ona niższa niż w mięsie czerwonym, a nawet drobiowym.

Mięso zwierząt dziko żyjących charakteryzuje się wysoką zawartością białka (ok. 17-24%), a niską zawartością tłuszczu (0,3-8%). Mięśnie zwierząt łownych są bardziej ukrwione i mniej otłuszczone, co spowodowane jest odmiennymi warunkami bytowania. Stosunek kwasów nienasyconych do nasyconych występuje w korzystniejszych proporcjach niż w mięsie zwierząt rzeźnych, co odgrywa istotną rolę w profilaktyce i leczeniu hiperlipidemii (podwyższone stężenie tłuszczu we krwi).

Zwierzyna łowna zawiera również czterokrotnie więcej witamin i składników mineralnych niż mięso zwierząt rzeźnych. W większych proporcjach występują takie witaminy jak B1 i B2 oraz takie pierwiastki jak sód, potas, wapń, magnez czy fosfor. Ciemnoczerwony kolor mięsa dziczyzny wskazuje również na bogate źródło dobrze przyswajalnego żelaza.