BIAŁKO


Jajka są przede wszystkim źródłem pełnowartościowego białka, łatwo przyswajalnego przez organizm. To białko wzorcowe, zawierające wszystkie aminokwasy, w tym niezbędne, których organizm nie potrafi sam wyprodukować w odpowiednich ilościach. Są przy tym niskokaloryczne. Więcej białka i łatwiej przyswajalnego zawiera żółtko.
Jajka to również bogate w witaminy A, E, D i K oraz B2 i B12, kwasu pantotenowego i składników mineralnych: fosforu, potasu, wapnia, żelaza, magnezu. W żółtku jest luteina, która chroni oczy przed szkodliwym promieniowaniem UVA i UVB, zapobiega zwyrodnieniu plamki żółtej i poprawia widzenie. Jajka mają korzystny skład tłuszczu. Na 5 g tłuszczu zawartego w jednym jajku tylko 0,1 g stanowią „złe” nasycone kwasy tłuszczowe, za to wiele w nim niezbędnych dla organizmu nienasyconych kwasów tłuszczowych. Niestety, żółtko jest prawdziwą bombą cholesterolową. Ale z drugiej strony dostarcza lecytyny, która zapobiega odkładaniu się go na ściankach naczyń krwionośnych.
W białku surowego jajka znajduje się awidyna, która może powodować osłabienie sierści z uwagi na rozkładanie witaminy H.


Chudy twaróg ma śladowe ilości tłuszczu oraz węglowodanów, zawarte w nim białko powoli rozkładane jest przez enzymy trawienne, dlatego długo zalega w żołądku, co zapewnia uczucie sytości. W twarogu znajdziemy też wapń. Dla zdrowia twaróg warto podawać polany olejem lnianym (albo zmiksowany z nim), który zawiera niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe. Olej lniany pozytywnie wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego,usprawnia procesy trawienne, chroni przed chorobami nowotworowymi i wspomaga ich leczenie, wzmacnia odporność, a także skórę i sierść.


Wodorosty zawierają ok. 70 proc. pełnowartościowego białka, kryją bogactwo składników mineralnych: wapnia, żelaza, potasu, siarki, jodu,

a także śladowe ilości innych pierwiastków, m.in manganu, selenu, cynku i krzemu. To również naturalne źródło bardzo dobrze przyswajalnego żelaza. Zawierają ponadto witaminy z grupy B, beta-karoten, witaminę C oraz K i E. Znakomicie oczyszczają organizm, wspomagają odporność, pracę serca, obniżają ciśnienie i poziom cholesterolu. Dzięki zawartości jodu, są naturalnym środkiem stosowanym przy niedoczynności tarczycy. Wpływają korzystnie na pracę przewodu pokarmowego.


O indywidualnym zapotrzebowaniu zwierzęcia na białko decyduje wiele czynników, m. in. jakość białka i jego skład aminokwasowy, strawność oraz energetyczność diety. Nie bez znaczenia jest też poziom aktywności zwierzęcia, jego stan fizjologiczny i stan odżywienia. Jeżeli strawność i jakość białka wzrasta, zapotrzebowanie na nie maleje.


Nadmiar białka w pokarmie nie stanowi większego problemu dla zdrowych zwierząt, ale cierpiącym już na zaburzenia wątroby lub nerek może szkodzić.